Chang’e 4 heeft zijn 20ste dag op de verre zijde van de Maan erop zitten

Sporen en de verre rand van de Von Kármán krater.
Sporen en de verre rand van de Von Kármán krater. Opname gemaakt op 2 juni 2020 door Yutu 2. Credit: CNSA/CLEP.

De Chinese Chang’e 4 lander en maanauto hebben hun wetenschappelijke taken voor de 20ste dag op de verre zijde van de Maan afgesloten. Zowel de lander als de Yutu 2 maanauto hervatten hun werkzaamheden op 14 juli 2020 nadat de Zon weer was opgekomen op hun locatie in de Von Kármán krater aan de verre zijde van de Maan. De lander werd op 27 juli 2020 om 04:20 uur Nederlandse tijd in slaapstand gezet. Yutu 2 was al 10 uur eerder, op 26 juli om 18:34 uur in slaapstand gezet.

Volgens het China Lunar Exploration Program (CLEP) vervolgde Yutu 2 zijn geplande reis ten noordwesten van de lander. De maanauto heeft tijdens de 20ste dag 27,64 meter afgelegd. In totaal heeft Yutu 2 sinds de landing in januari 2019 490,9 meter afgelegd.

Alle wetenschappelijke instrumenten van de Chang’e 4, waaronder een spectrometer die de samenstelling van de bodem analyseert en een astronomisch instrument voor lage-frequentie radioastronomie, werken naar behoren, aldus CLEP.

Tijdens de dag op de Maan hiervoor (14 juni tot 27 juni) controleerde Yutu 2 een kleine krater die materiaal bevat dat wat meer reflecteert dan ander materiaal. Het is vermoedelijk eenzelfde ontdekking als afgelopen jaar toen men glasachtig materiaal vond dat vermoedelijk door een inslag is ontstaan.

Gegevens van de bodem penetrerende radar, een ander instrument aan boord van Yutu 2, is gebruikt voor een eerste diepe blik onder de Von Kármán krater. Hierover werd op 9 juli 2020 gepubliceerd in het tijdschrift Nature.

Deze radar werkt op twee frequenties, 60 MHz en 500 Mhz. In een ander artikel dat in februari 2020 werd gepubliceerd in het tijdschrift Science Advances maakten onderzoekers gebruik van de hoge frequentie om drie verschillende lagen te onderscheiden die tot op 40 meter onder Yutu 2 uitstrekken. Het nieuwe artikel maakt gebruik van de lage frequentie en hiermee kan men tussen 52 en 328 meter diep onder de grond kijken.

De metingen laten zien dat begraven ejecta van grote inslagen wordt bedekt door ten minste vier lagen van verschillende lavastromen. De gegevens leveren direct bewijs voor meerdere lava-vullende gebeurtenissen die zich waarschijnlijk voorden tijdens het Imbrium. Dat is ongeveer 3,85 tot 3,2 miljard jaar geleden.

Ondergrond Von Kármán krater
De Chinese maanauto Yutu 2 maakte dit beeld van de ondergrondse structuur van de verre zijde van de Maan. Links (a) een radargram van de landingsplaats van de Chang’e 4. Figuur (b) toont hetzelfde radargram maar dan opnieuw geïnterpreteerd met behulp van beeldverbeteringstechnieken. De cumulatieve lengte van het doorkruiste pad is 284,6 meter. Gele lijnen vertegenwoordigen verbeterde ondergrondse echo’s; lichtblauwe lijnen zijn subtiele grenzen die verschillen in “streep”-richting en scherpte; stippellijnen geven de onzekerheid in de locatie aan. Credit: Nature Communications/CC BY 4.0

De onderzoekers gebruikten de metingen en eerdere artikelen om zo een mogelijke geschiedenis van de Von Kármán krater op te stellen waarbij men suggereert welke inslagen bepaalde ondergrondse lagen hebben kunnen veroorzaakt.

De door zonne-energie aangedreven lander en maanauto zullen tussen 24 en 48 uur na lokale zonsopkomst op 11 augustus 2020 beginnen aan hun 21ste dag op de Maan. Door gebrek aan zonlicht en om ze te beschermen tegen de extreme koude van de maannacht worden ze ongeveer iedere 14,5 aardse dagen tijdens de nacht uitgeschakeld.

Eerste publicatie: 31 juli 2020
Bron: Xinhua