Ingenuity helikopter op Mars klaar voor de 16de vlucht

De NASA Ingenuity Mars Helikopter treft voorbereidingen om over “Raised Ridges” te glijden en te landen in de buurt van Zuid-Séitah.

Met vluchtnummer 15 begon de Ingenuity aan zijn reis terug naar het “Wright Brothers Field” op de “Octavia E. Butler Landing” plaats. Dit is de plek waar Perseverance samen met Ingenuity in februari van dit jaar landde. Deze vlucht werd uitgevoerd met de opgevoerde rotorsnelheid van 2700 toeren per minuut. Na het bestuderen van de gegevens van vluchtnummer 15 is het Ingenuity-team klaar voor nummer 16. Die vlucht zal op zijn vroegst vandaag, 18 november 2021 worden uitgevoerd.

Vluchtnummer 16 zal een korte, 109 seconden durende vlucht zijn. Ingenuity zal tot een hoogte van 10 meter stijgen en dan met een snelheid van 1,5 meter per seconde over “Raised Ridges’ glijden, daarna landen in de buurt van “Zuid-Séitah”. In totaal is dan een afstand van 116 meter afgelegd. Er zullen 9 zogenaamde return-to-earth kleurenopnames gemaakt worden die gelijk over de vlucht zijn verspreid en die richting zuidwesten zijn georiënteerd tegengesteld aan het vluchtpad.

Mars Helikopter Sol 254
Mars Helikopter Sol 254 – Navigation Camera: NASA’s Ingenuity Mars Helikopter maakte deze opname met behulp van zijn navigatiecamera. Deze camera is bevestigd aan de buik van de helikopter en kijkt recht naar beneden. De opname werd gemaakt op 6 november 2021 tijdens Sol 254 van de Perseverance-missie. Het was de dag van de 15de vlucht van Ingenuity. Credit: NASA/JPL-Caltech

Als we met vluchtnummer 9 helemaal over Séitah zouden kunnen vliegen waarom splitsen we de terugweg dan op in meerdere segmenten? Zoals besproken in de terugblik van vlucht 9 is het terrein van Séitah bijzonder uitdagend voor het navigatie-algoritme van Ingenuity.

Omdat het navigatie-algoritme uitgaat van vlak terrein introduceren wijzigingen in de terreinhoogte een koersfout. Tijdens vlucht 9 landde Ingenuity op 47 meter afstand van het centrum van zijn doelvliegveld met een straal van 50 meter. De koersfout op vlucht 9 was minder zorgwekkend omdat het terrein van Zuid-Séitah goedaardig was en een grote mate van onzekerheid in de gelande positie mogelijk maakte. Het terrein aan de noordkant van Séitah is echter rotsachtiger. Daardoor moet Ingenuity op de terugweg nauwkeuriger zijn landingsplaats vinden. Vlucht 16 zal het lastige terrein van de Raised Ridges aanpakken. Door een korte vlucht over deze ruggen te maken vermindert de vluchtleiding de geaccumuleerde koersfout die zich kan opbouwen tijdens langere vluchten.

Vluchtnummer 16 zal Ingenuity gereedzetten voor de oversteek van Séitah tijdens vluchtnummer 17 waardoor de helikopter dichterbij het huidige doel van het Wright Brothers Field komt. In afwachting van het inhalen van Perseverance na vluchtnummer 17 overweegt het Ingenuity-team een update van de vluchtsoftware uit te voeren om zo nieuwe navigatiemogelijkheden mogelijk te maken en Ingenuity beter voor te bereiden op toekomstige vluchten.

Eerste publicatie: 18 november 2021
Bron: Jet Propulsion Laboratory NASA