Het Witte Konijn versnelde onverwacht voor hij te pletter sloeg op de Maan
Het in Tokio gevestigde ispace is er sinds het uitvoeren van een landingspoging afgelopen dinsdag, niet in geslaagd de communicatie met zijn M1 lander te herstellen.
Na de mislukte poging van dinsdag om op het oppervlak van de Maan te landen zei het Japanse ispace dat zijn maanlander op zijn weg naar beneden onverwachts versnelde voordat hij op het maanoppervlak neerstortte.
De Hakuto-R Mission 1 lander (M1, en Hakuto betekent Wit Konijn) zou op 25 april landen op de Maan. Kort na de geplande landingstijd werden er geen gegevens ontvangen die op een landing wezen. Ispace-ingenieurs controleerden de geschatte resterende brandstof en kort daarna nam de daalsnelheid toe.
Het in Tokio gevestigde ispace heeft zijn eerste missie officieel als een mislukking verklaard, hoewel ingenieurs nog steeds de gegevens analyseren die zijn verzameld voordat de communicatie met de ruimtesonde werd verbroken. Op basis van de tot nu toe verkregen gegevens gelooft het bedrijf echter dat het hoogtemeetsysteem van de M1 de afstand tot de ruimtesonde tijdens de landingspoging verkeerd heeft berekend. Als gevolg hiervan is het mogelijk dat de lander zijn snelheid niet heeft verminderd tijdens de afdaling naar het maanoppervlak.
Blijkbaar maakte de lander een vrije val naar de oppervlakte omdat er geen brandstof meer was om de stuwraketten te starten.
Hakuto-R M1 werd op 11 december 2022 aan boord van een Falcon 9-raket van SpaceX vanaf Cape Canaveral Space Force Station gelanceerd. Met zijn inaugurele missie hoopte ispace het eerste particuliere bedrijf te worden dat op de Maan zou landen. De particuliere Israëlische maanlander Beresheet die in 2019 op de Maan probeerde te landen, crashte uiteindelijk ook op het oppervlak.
De M1-lander was bedoeld om een nieuw tijdperk in te luiden voor commerciële ruimtevaartondernemingen, door regelmatig ladingen naar de Maan te brengen, terwijl de industrie probeert een aanwezigheid op de Maan te vestigen. De maanlander van ispace vervoerde zowel commerciële als overheidsproducten naar het maanoppervlak, waaronder een tweewielige transformeerbare robot van het Japanse ruimtevaartagentschap JAXA en de in de Emiraten gebouwde Rashid-rover. Na de mislukte landingspoging daalden de aandelen van ispace met 20%, de slechtste prestatie sinds de beursgang eerder deze maand.
Ispace werkt aan vervolgmissies en trekt daarbij lering uit de eerste missie. “We geloven dat we het belang van deze missie volledig hebben bereikt, omdat we veel gegevens en ervaring hebben opgedaan door de landingsfase uit te voeren,” zei Takeshi Hakamada, oprichter en CEO van ispace, in de verklaring van het bedrijf. “We ontwikkelen missie 2 en Missie 3 gelijktijdig en hebben een basis voorbereid die deze continuïteit kan handhaven.”
Andere bedrijven hopen nu als eerste op de Maan te landen. Astrobiotic uit Pittsburgh in de V.S. maakt zich op om ergens dit jaar zijn Peregrine maanlander te lanceren als onderdeel van NASA’s Commercial Lunar Payload Services. Peregrine zit vol met 24 verschillende nuttige ladingen van drie nationale ruimtevaartorganisaties en nuttige ladingen van commerciële bedrijven. Ook de Nova-C maanlander van Intuitive Machines wil op de zuidpool van de Maan landen. De commerciële maanlander moet in juli 2023 worden gelanceerd en zal naast de particuliere lading ook ladingen van de NASA vervoeren.
De commerciële race naar de Maan is weer begonnen met nieuwe mededingers die strijden om een stoffige landingsplaats op het maanoppervlak. Maar zoals uit deze laatste aflevering blijkt, blijft de Maan een onwelkome gastheer.
Eerste publicatie: 28 april 2023
Bron: gizmodo/ispace